tisdag 13 december 2011

J - del 7

Är jag ego som inte tillåter människor att visa medkänsla. Måste jag det. Det är ren självbevarelsedrift. Jag blir irriterad, arg. De har inte förlorat ett barn. De vet inte hur det känns. De kanske har skuldkänslor för att de är lättade för just det. Att de faktiskt inte vet hur det känns. Att de inte har drabbats.


Ibland är det extra smärtsamt att hämta på dagis. En dag när jag klev ur bilen kom ett gäng småtjejer och började hojta Julias mamma, Julias mamma! De förstår inte att hon aldrig kommer tillbaka. Inte till dem heller. Det började värka i mina bröst. En sån där smärta som påminner om den man drabbas av när man inte har ammat på länge och brösten är sprängfyllda och tunga och det värker, sticker och strålar i dem. Mycket smärtsamt och jag var väldigt ledsen resten av dagen. Att sorgen i själen kan ta sig sådana fysiska uttryck. Jag är så trött, så trött. Spänd i hela kroppen.

Ibland, ganska ofta faktiskt, så har jag ändå bra dagar. Särskilt när solen skiner och jag kan sitta ute och njuta av värmen och läsa en bok. Ja, jag har verkligen njutit. Det känns nästan lite skamligt. Inte kan jag sitta ute och njuta av solens strålar och låta mig uppslukas av något så banalt som en bok. Jag ska ju sörja. Sitta och snörvla, hulka och slösa på all världens pappersreserver.

Vi har inga problem att prata om vår sorg och våra minnen och saknaden av Julia. Det är allt det andra. Vi är inte redo att gå vidare tillsammans ännu. Vi är faktiskt förändrade Vi är inte som förut. Vårt liv har fått en annan mening. Vår familj är trasig och vi tillhör inte längre ’kärnfamiljen’. Vi har en annan erfarenhet än de flesta, som stått oss dyrt. Livet som det var innan, tillsammans som en hel familj, det livet kommer aldrig tillbaka. Så småningom kommer vi att klara av att prata om hur vårt nya liv ska se ut. Vi har lärt oss att det inte leder någon vart att planera för framtiden. Livet är verkligen oförutsägbart och kan ta underliga vägar.

9 kommentarer:

Allt och/eller Inget sa...

Vad fint du skriver om din sorg.
Varm kram
Linda

Anonym sa...

Du frågar dig om du är ett ego...? Ja, det tycker jag... det är ingen annans fel att Julia inte lever! Tycker du kan skylla dig själv, folk försöker vara vänliga mot dej... men du blir bara arg på dem! Kan bra förstå att folk tar en omväg då de råkar träffa dej <3

Linda sa...

Vilket jävla pucko denne anonyma är!! Stå för din åsikt och skriv ditt namn idiot!!! Fly förbannad kan man säga att jag är!! Hur i helvete kan du skriva som du gör!! Helt sjuk i huvudet tydligen!!! Skit i detta Sahra , vi , jag vet att detta inte stämmer!!! Kram på dig

Sahra sa...

Tack Linda. Snygg kommentar på inlägget nedan också

Marlene sa...

hej! jag hittade till dina bloggar för några veckor sedan och har fastnat, du skriver väldigt bra om din vardag och din sorg. Jag är hemskt ledsen att du behövt gå genom det absolut svåraste en mamma kan gå genom. Jag vill bara säga att du skriver fint och hoppas att du inte tar åt dig av elaka kommentarer!

Sahra sa...

Tack Marlene. Det värmer. Kram /Sahra

Monica sa...

Så typiskt att skriva "elaka" saker anonymt!!!

Jag tycker man får va hur man vill i sin sorg sen vill jag inte kalla de att vara egoistisk el inte vara egoistisk utan jag tycker att man får må o va som man vill kan o klarar de är ju er de hänt o vrf ska vi sätta dina/era känslor i fack o kalla dom olika saker negativa som positiva????Så vill du/ni ha de, ok då får omvärlden köpa de o passar de inte så nähä pys liksom!!Eller!???Kramar från en medmänniska/Monica

yllet sa...

du skriver så bra. jag vet inte alls vad jag ska säga. allt känns platt. jag tänker på dig.
på er.
kram

Anonym sa...

Jag blir så arg på denna anonym som kommenterar, jag antar att det var samma person på förra inlägget också. Finns det ingenting som är heligt längre? Jag kan inte ens föreställa mig något värre än att förlora sitt barn. Jag LIDER när jag läser dessa inlägg, ändå känns det som jag vill läsa för att vara någon som lyssnar på dig. Jag har vridit och vänt på mina ord och försökt skriva en kommentar som förmedlar det jag känner. Att det inte var ditt fel, att det var en tragisk olycka, sånt som kan hända vilken familj som helst fast man tänker att det är sånt som bara händer andra. Tills det händer en själv.. Men jag förstår nånstans att det kanske inte hjälper, kanske blir det fel. Jag vill inte få dig att må ännu sämre!! Så det blir ingen kommentar. Sedan ser jag till min stora förvåning att det finns folk som verkligen vill såra, skriva elakheter till någon som fan i mig har förlorat sin dotter!!!!!! Förstår du, anonym, verkligen inte hur oändligt stort det är? Hur mycket du förstör? Jag vill polisanmäla denna person. Snälla, undersök möjligheterna att ta reda på vem som skrivit dessa kommentarer. Det finns gränser för hur en person får bete sig.

Sofia