onsdag 4 april 2012

Påsk!

En helg att fira. För de allra flesta. Judar och kristna firar med olika bakgrund.

Hur tuppar, kycklingar och påskris kom in i bilden vet jag inte. I många familjer pyntas det för fullt. I många familjer betyder påsken några dagars välbehövlig vila. Att få träffa familj och vänner, att få äta gd mat och frossa i sötsaker. I många familjer dekorerar man påskägg i diverse fantasifulla, kreativa utsmyckningar. Man gömmer påskägg fyllda med godis, kanske har man stoppat i några småsaker också, man sätter fjädrar i buskarna.

Min bild av påsken är övergivna påskägg och ledsna dekorerade ägg på ett icke avplockat frukostbord och en liten flicka med muminstövlar i en jävla vattentunna.



Skärtorsdag 2006. En liten tjej är på väg för att fira påsk för första gången på förskolan. Hon har en sjalett i håret som sig bör och kinderna är knalligt röda. Fräknarna är ditmålade.
En liten tjej som inte riktigt förstår vad allt ståhej är till för, men som ändå är tillräckligt stor för att förstå att det är något märkvärdigt med den här dagen. Hon låter sig snällt pyntas och skuttar glatt till dagis för att visa upp sig. Det åmas och kråmas och sträcks på sig och fnittras hejdlöst.
En liten tjejs sista skärtorsdag....

18 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Å Sahra, jag gråter så när jag läser här. Både utanpå och inuti. Om du kan förstå vad jag menar. Det allra hemskaste har ni mött. Den mest fruktansvärda platsen har ni varit på. Mitt hjärta blöder med dig. Jag förstår att påsken för alltid kommer att vara förknippa med din lilla söta Påskkärring och att du ständigt kommer att påminnas om hennes sista påsk.
Jag finner inga ord till tröst.
Varmaste kramarna vill jag ändå skicka dig!!!

Kakaobönan sa...

<3 <3 <3

Kakaobönan sa...

Hon är bedårande finaste lilla J!

Anonym sa...

KRAM

Sofia

Allt och/eller Inget sa...

Det är så svårt att sätta ord på vad man känner i sådan här stunder. Ena sekunden blir jag glad av att titta på bilderna, man ser ju verkligen hur förväntansfull hon är för att gå till förskolan som den finaste finaste påskkärringen. Och i nästa sekund blir jag alldeles ledsen när jag tänker på att ni inte har denna lilla tjej hos er längre. Usch Sahra. Ja, den jävla vattentunnan rent ut sagt. Man kan inte låta bli att tänka tanken Varför även om det inte är någon idé.

Jag såg en mamma på tv häromdagen som hade förlorat sin dotter, ungefär i Julias ålder tror jag. Mamman sade det så fint när hon pratade om sorg och sorgebearbetning att hon försöker tänka på de stunder hon fick med sin dotter och hur hon berikade hennes liv istället för att tänka på att hon inte finns längre. Det där är nog lättare sagt än gjort men det lät vackert på nåt sätt.

Det är, även för mig som inte kände Julia, härligt att få se några bilder på henne, hon är ju liksom så levande ändå.

Ja du, livet är tufft.

Sköt om dig och din familj och jag hoppas att ni kan få några glada stunder i påsk trots att det största med påsken kanske är saknaden trots allt.

VARMASTE PÅSKKRAMEN Linda

dianasdrommar sa...

Fina, fina Sahra.Ont i hjärtat, magen och klump i halsen.Ingen ska någonsin behöva uppleva nåt sånt här!Jag kan inte ens föreställa mig hur det känns.
Hon är så fin och lik dig, fy sjutton vad livet är orättvist och jag blir så arg på den där j-vla tunnan!!
Du ska veta att jag tänker mycket på dig kramar i massor Diana

Martina sa...

Det gör sa ont i hjärtat och jag vill bara grata när jag läser det du skriver och ända är det ju bara början pa vad du känner...

Det finns inga bra ord.

Stora kramar till dig och din familj i denna svara pasktid.

kicki sa...

All styrka och tankekraft skickar jag till dig.

Paulina sa...

Skickar en massa varma tankar och stora styrkekramar till dig här helgen
/Paulina

Anonym sa...

Dina ord är så målande och lämnar ingen oberörd. Mina tankar är hos dig och din söta lilla ängladotter.

Stor kram,
L

Doktor Glas sa...

ibland är kommentarer överflödiga. och jag vet inte vad jag ska skriva egentligen. hur kan man skriva något som känns bra efter ett sånt inlägg?
du är så himla stark kvinna som har gått vidare i den mån att du klarar av att hålla ihop en stor, fin och underbar familj.
du är stark! Stark, stark!!
Många kramar!

Doktor Glas sa...

ibland är kommentarer överflödiga. och jag vet inte vad jag ska skriva egentligen. hur kan man skriva något som känns bra efter ett sånt inlägg?
du är så himla stark kvinna som har gått vidare i den mån att du klarar av att hålla ihop en stor, fin och underbar familj.
du är stark! Stark, stark!!
Många kramar!

Villa Ryttarängen sa...

Hej Sahra! Såg att du tittat in hos mig. Nu läser jag din blogg och har tappat fattningen en stund.Mina barn är stora och vuxna i alla fall två av dem. Vi satt just och ojade oss lite över en trist sak som inträffat och plötsligt känns det som en yttepytte liten bagatell. Du är stark och varm som vill dela med dig av det svåra och det fina. Stor kram till dig det du berättar berör... /Pia

Vickan sa...

Usch Sarah! Det gör ont i hela mig att läsa. Som andra redan sagt, det finns inga ord. Hoppas din påsk varit bra i alla fall trots minnen som dessa. Hoppas ni kan få lägga till lite bra minnen också. Så fina bilder!
Kram!

Monica sa...

Vilken söt tjej <3
Massa kramar till hennes mamma..

yllet sa...

så fin. kram

Annika sa...

Så fin hon är.

Många många många kramar.

mitt liv som jag sa...

Tårar rinner ner för mina kinder, styrkekramar till dig! /Jennifer